|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Nadat overeenstemming is bereikt over de taxatieopdracht wordt het onroerend goed op een vakkundige en kritische wijze - zowel intern als extern - beoordeeld, waarbij de onderstaande stappen worden gevolgd: 1. Opname object Om een object te taxeren zijn diverse factoren van belang, o.a. • de grootte van het object en het perceel; • de indeling het object; • de voorzieningen; • de aanwezigheid van een tuin c.q. buitenruimte, een balkon, een garage, parkeerplaatsen, een kelder, etc. . Bouwkundig komen onder meer de volgende aspecten aan de orde: • bouwkundige situatie (fundering, vloeren, muren, kap); • de kozijnen en ramen; • het schilderwerk; • het houtwerk; • de elektrische installatie; • het sanitair; • de cv- installatie; • de keukeninrichting; • het leidingwerk; • de eventuele aanwezigheid van asbesthoudend materiaal; • de isolatievoorzieningen; • de toegepaste materialen; • de kwaliteit en afwerkingsniveau van de woning; N.B. Dit onderzoek vervangt geen bouwkundig onderzoek. Er wordt alleen gekeken naar de staat van onderhoud. Als de taxateur iets afwijkends ontdekt, waarvan hij de consequentie niet kan overzien, zal hij adviseren de woning bouwkundig te laten keuren. 2. Omgevingsfactoren Voor of na de opname van het onroerend goed beoordeelt de taxateur de ligging, de stand, de verbinding met snelwegen, de kindvriendelijkheid, de aanwezigheid van voorzieningen zoals winkels, scholen en de ligging t.o.v. andere bedrijfsterreinen of andere gerelateerde bedrijfsfuncties. Daarnaast wordt er gekeken naar de te koop staande objecten, de objecten die in de afgelopen periode zijn verkocht, de ontwikkelingen op de woning- c.q. bedrijfsruimtemarkt en de eventuele ontwikkelingen in de toekomst. 3. Gemeentelijke- en kadastrale informatie Bij de betreffende gemeente wordt informatie ingewonnen over o.a. de bodemgesteldheid, zoals eventueel aanwezige bodemverontreiniging. Ook worden de publiek- en privaatrechtelijke bepalingen gecontroleerd zoals o.a. bestemmingsplan, erfpachtsituatie, kettingbedingen etc. De kadastrale informatie met betrekking tot eigendomsverhouding, oppervlakte, eventuele voorkeursrechten etc. wordt uitvoerig doorgenomen. 4. Opstellen van het taxatierapport Nadat de taxateur bovenstaande informatie heeft verzameld wordt deze grondig bestudeerd en waar nodig uitgediept. Uiteindelijk kan het taxatierapport worden opgemaakt. Het rapport wordt gecompleteerd met foto's en diverse bijlagen zoals eigendomsbewijs, kadastraal bericht, kadastrale kaart etc.. 5. Ondertekening van het rapport Het rapport wordt ondertekend door de taxateur en in duplo opgemaakt waarna de opdrachtgever er over kan beschikken. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|